Promowanie wiedzy o życiu i działalności ks. Jerzego Popiełuszki » Późnym wieczorem 19 października 1984 roku w Górsku niedaleko Bydgoszczy, agenci SB przebrani w mund... "Ściśle Jawne" w Telewizji Republika » W niedzielę o 20:00 nowy program "Ściśle Jawne" w Telewizji Republika.Prowadzący Piotr Nisztor przed... Klub gdańskiego "kokosa" - liderzy w klubie "400" » Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Raptem 120 tys.... "Nie dla slalomu tramwajowego" » "Stop arogancji władzy", "Nie dla slalomu tramwajowego", "Boimy się, że nasze domy się zawalą", "Kto... Jakie prawo, taka jazda » W natłoku, wielu wydarzeń, tych ważnych i takich mniej, wprowadzane są kolejne zmiany, w moim przeko... Tysiące odwiedzających "Wiosnę w ogrodzie" » W dniach 11-12 maja na terenie Pomorskiego Hurtowego Centrum Rolno-Spożywczego Rënk odbyła się 21. e... Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Musimy pilnować interesów Polski » O agendzie w wyborach do Europarlamentu, determinacji do wygranej i mobilizacji wyborców do poparcia... Tylko kiosków żal » „W Oliwie do kiosku już nie skoczysz” informuje portal StaraOliwa.pl „To już definitywnie koniec pew... List otwarty w obronie praw księdza Michała Olszewskiego, prezesa Fund... » Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zems... Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych...
Reklama
Klub gdańskiego
czwartek, 16 maja 2024 11:18
Klub gdańskiego
Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska
Texom Stal - Energa Wybrzeże LIVE 52:38
piątek, 17 maja 2024 20:18
Texom Stal - Energa Wybrzeże LIVE 52:38
W sobotę o godz. 16.30 w Rzeszowie rozpocznie się mecz Texom Stali
Lechia już świętuje, Arka musi postawić kropkę nad i, jubileusz Budziwojskiego
piątek, 17 maja 2024 17:04
Lechia już świętuje, Arka musi postawić kropkę nad i, jubileusz Budziwojskiego
I LIGA FORTUNA
Szybki powrót Lechii do Ekstraklasy. Po roku
Osłabiona Lechia ukarała nieskuteczną Arkę
niedziela, 19 maja 2024 21:03
Osłabiona Lechia ukarała nieskuteczną Arkę
Prawdziwy dreszczowiec zobaczyli kibice na Polsat Plus Arena. Lechia

Galeria Sztuki Gdańskiej

Barbara Gruszka – nowe spojrzenie
niedziela, 12 maja 2024 14:51
Barbara Gruszka – nowe spojrzenie
Moje zafascynowanie malarstwem Barbary Gruszki pojawiło się po

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Śpiew morza
środa, 08 maja 2024 12:09
Śpiew morza
Szanowny Panie Łosiu,
piszę do Pana choć znamy się
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Lotnictwo warunkuje postęp gospodarki

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 26 stycznia 2013 21:59

Podjęcie przez Polskę odpowiednich działań związanych z transportem wymusza na nas postępująca integracja europejska oraz trendy rozwoju gospodarek regionu Azji i Pacyfiku, a także Zatoki Perskiej i Afryki. Trendy te powodują dużą konkurencyjność dla gospodarki Unii Europejskiej, do której my jako kraj należymy. Jednym ze sposobów komunikacji jest transport lotniczy.


Musimy zatem sobie jasno powiedzieć, czy my jako kraj, mający rozwijać naszą gospodarkę, mamy czym latać w tamte regiony świata? Czy tym samym, mamy czym napędzać koniunkturę naszym przedsiębiorcom? Lub, czy mamy takie możliwości, aby przyjmować flotę statków powietrznych z całego świata u siebie? I trzeba na te pytania odpowiedzieć sobie uczciwie.


W okresie minionych kilku lat wydarzenia w transporcie lotniczym w naszym kraju nie napawają optymizmem. Nie dają też żadnej gwarancji, żeby samoloty z polskimi znakami mogły operować po obszarach gospodarczych świata. A to dlatego, gdyż nie mamy samolotów transportowych. Ponadto nasze lotniska nie są przystosowane do przyjmowania frachtowców. To wymaga odpowiedniej infrastruktury i oprzyrządowania na lotniskach. A tego jak widać nie ma. Nasze lotniska owszem są przystosowane, ale do lekkich samolotów pasażerskich klasy C, jak Boeing 737 czy Airbus A 320. Są to samoloty latające głównie w Europie, przewożące turystów także na odpoczynek do krajów afrykańskich. Nowy Boeing 787 jak dotychczas ma pewne kłopoty techniczne, aby na trwałe i bezpiecznie wejść do eksploatacji. 


Co zatem należało by zrobić, aby opanować lotnictwo frachtowe? Na tak postawione pytanie odpowiedział nam Andrzej Brzostowski, specjalista ds. lotnictwa. - Po pierwsze, trzeba sobie jasno powiedzieć, że nasz obszar powietrzny trzeba przystosować do wymagań światowego transportu frachtowego. Po drugie, należy się zastanowić nad tym, jakie z 11 krajowych lotnisk trzeba zmodernizować pod tym względem. Po trzecie, musimy sobie uświadomić, czy posiadamy wykwalifikowany personel, który zawodowo jest przygotowany do spełnienia funkcji usługowych w tym zakresie. Oceniając poszczególne sektory rodzimej branży lotniczej dochodzimy do smutnej refleksji, że występują duże braki. A to okazuje się, że lotnisko ma wadliwie wykonany pas startowy, a to przewoźnik ma długi i władze w tym nawet rządowe zastanawiają się, jak go zreformować. Ponadto szkoły nie uczą odpowiednio w lotniczo portowych specjalnościach, a jeśli to wypuszczają absolwentów bez odpowiednich praktyk i licencji. Jeśli już się uczy, to wybiórczo. Nasz potencjał odbiega od europejskiego. Bo na przykład dwa sąsiednie lotniska w Berlinie pękają w szwach gdyż obsługują aż 25 mln pasażerów rocznie, zaś nasze wszystkie polskie łącznie nie przekraczają liczby 20 mln.


Z Trójmiasta niektóre ładunki dowożone są do innych miast europejskich jak Frankfurt, Lipsk czy Praga i dopiero stamtąd drogą powietrzną docierają do odległych odbiorców na innych kontynentach. Aby temu zaradzić, należy uruchomić trzy grupy pomostowe. Stworzyć stałą platformę komunikacji lotniczej połączoną ze środowiskiem biznesu i handlem zagranicznym. Trzeba jak najszybciej uruchomić szkoły uczące teoretycznej, ale przede wszystkim i praktycznej obsługi ruchu lotniczego, logistyki i spedycji. Należy także stworzyć ośrodki finansowe, które w tych kooperacjach handlowych będą brały aktywny udział.


Do tego jak na razie złożonego dla naszego kraju problemu dochodzi inicjatywa komisji UE zmierzająca do wykorzystania małego lotnictwa, tzw. General Aviation. Jest to dynamicznie rozwijający się segment rynku lotniczego, którego oferta adresowana jest zwłaszcza do klientów lotnictwa korporacyjnego. W przypadku Polski może doskonale posłużyć do rozwoju obszarów nie skomunikowanych. Tym tematem zajęto się już w regionie lubuskim. Za środki unijne ruszyło tam szkolenie specjalistów do obsługi ruchu lotniczego dalekiego zasięgu. Podobne szkolenie powinno ruszyć w regionie pomorskim dysponującym kilkoma lotniskami, które powinny mieć zabezpieczenie fachowej obsługi.
Wła-49

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież