Rozmowa z Tomaszem Olenderkiem, Członkiem Zarządu KSC
- W październiku 2019 roku Krajowa Spółka Cukrowa S.A. oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk, usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności. Ile już udało się Wam wyeksportować cukru z gdańskiego Terminalu?
Tomasz Olenderek: Eksport naszego cukru przez Terminal w Gdańsku odbywa się systematycznie, na bazie umów długo i krótkoterminowych. Do tej pory załadowaliśmy ponad 3300 kontenerów, w których wyeksportowaliśmy około 100 tys. ton cukru w różnym asortymencie.
- Przypomnijmy dlaczego KSC S.A. zdecydowała się na tą, wartą 100 milionów złotych inwestycję w Trójmieście?
Tomasz Olenderek: Uwolnienie rynku cukru w 2017 roku w Unii Europejskiej spowodowało znaczący wzrost wolumenów produkcji cukru u większości producentów w Europie. My również zdecydowaliśmy się na zwiększenie podaży, by zoptymalizować koszty produkcji i nie stracić części rynku na rzecz naszych zagranicznych konkurentów. Przy stałym popycie na cukier w UE, konieczne było stworzenie możliwości lokowania nadwyżek, na atrakcyjnych rynkach trzecich. Jest to możliwe, jeśli ma się zapewniony dostęp do infrastruktury, umożliwiającej masowy eksport cukru drogą morską, najlepiej własny terminal przeładunkowo-wysyłkowy. Dlatego w 2017 roku zdecydowaliśmy się na budowę Terminalu Cukrowego w Porcie Morskim Gdańsk, który uznaliśmy za najlepszą lokalizację.
- Czy to znaczy, że wcześniej nie eksportowaliście cukru?
Tomasz Olenderek: Oczywiście, że eksportowaliśmy, ale wcześniej głównie skupialiśmy się na wysyłkach wewnątrz UE. Eksport poza UE był ograniczany przez licencje wydawane w Brukseli. Po uwolnieniu rynku cukru te ograniczenia zostały zniesione i wówczas zaczęliśmy dynamicznie rozwijać eksport poza Europę. Jesteśmy liderem rynku cukru w Polsce, piątym graczem w UE, ale z racji naszej wagi, chcemy też być jeszcze mocniej obecni na innych rynkach. Jest to tylko możliwe dzięki transportom cukru drogą morską. Aby skutecznie konkurować na światowych rynkach z tańszym cukrem z trzciny cukrowej inwestujemy w poprawę parametrów produkcyjno-technicznych naszych cukrowni i w obszar logistyczno-magazynowy. Musimy mieć doskonałe produkty, wytwarzane po najniższej cenie, i móc elastycznie reagować na popyt. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa w Terminalu Cukrowym w Gdańsku pozwala nie tylko na szybki rozładunek cukru ze specjalnie przygotowanych kontenerów i autosilosów, ale też na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych.
- Czy inni producenci cukru, działający w Polsce, jak Nordzucker, Sudzucker czy Pfeifer & Langen mają takie terminale?
Tomasz Olenderek: W Polsce? Nie, ale w Niemczech i Belgii, tak- podobnie jak inne duże europejskie koncerny cukrownicze. Reforma rynku cukrowego, wprowadzona przez Komisję Europejską, w tym zniesienie tzw. kwot cukrowych, dużo zmieniła na europejskim rynku. Spadająca rentowność produkcji wymusza zamykanie cukrowni przez naszych konkurentów. W ubiegłym i obecnym sezonie w UE zamknięte zostało 7 cukrowni. Naszym celem jest rozwijać produkcję cukru z polskiego buraka cukrowego, eksportując nadwyżki. Inwestycja warta 100 milionów złotych została zrealizowana w ekspresowym tempie. Przypominam, że umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę naszego Terminalu podpisaliśmy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. w listopadzie 2017 roku. W październiku 2019 roku, a więc po niecałych dwóch latach Terminal Cukrowy został uruchomiony, i rozwinęliśmy eksport cukru drogą morską. Terminal Cukrowy w Gdańsku to inwestycja prorozwojowa, zwiększająca nasze możliwości eksportowe przy jednoczesnej dywersyfikacji geograficznej odbiorców. Dla nas konieczna, ale też bezpieczna.
- Czy budowa Terminalu Cukrowego w Gdańsku została sfinansowana z kredytów bankowych?
Tomasz Olenderek: Nie, w całości ze środków własnych. Zawsze staramy się odpowiedzialnie podchodzić do naszych inwestycji, nie zwiększając niepotrzebnie kosztów, w tym przypadku odsetkowych. Banki po zniesieniu systemu kwot ostrożnie podchodzą do długoterminowego finansowania podmiotów z naszej branży.
- Nie taniej byłoby jednak korzystać z usług niezależnych operatorów?
Tomasz Olenderek: W Polsce nie było dotąd tak specjalistycznej infrastruktury. Przypomnę, że na nasz Terminal składa się między innymi: silos o pojemności 50 tysięcy ton, pakownia cukru, magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tysięcy ton i wysokości użytkowej 12 metrów. Budowa Terminalu Cukrowego była decyzją strategiczną, dokładnie przeanalizowaną. Posiadanie własnej infrastruktury daje nam niezależność, zwiększa elastyczność w reagowaniu na popyt, dzięki czemu możemy sprzedać więcej cukru. Tym samym spełniamy wymagania londyńskiej giełdy handlującej cukrem. Posiadanie specjalistycznego terminalu ogranicza konieczność wynajmowania powierzchni magazynowych w zewnętrznych firmach, co przyczynia się do zoptymalizowania kosztów logistycznych.
- Terminal miał umożliwić wysyłkę do 3 000 ton cukru jednego dnia. Czy udało się osiągnąć taki poziom?
Tomasz Olenderek: Rozwój obszaru logistyczno-magazynowego jest dla nas priorytetem. Terminal został uruchomiony w październiku 2019 roku. Obecnie kończymy budowę placów manewrowych, parkingów dla samochodów ciężarowych i osobowych, a także modernizację torów kolejowych, co umożliwi bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową na 3 ha terenu. W IV kwartale planujemy oddanie do użytku nowoczesnej załadowarki, która umożliwi bezpośrednie ładowanie worków z cukrem do ładowni statków. To pozwoli nam osiągnąć możliwości wysyłki do 3 000 ton jednego dnia.
- Terminal Cukrowy w Gdańsku daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości, co najmniej 300 tys. ton rocznie. Dokąd wysyłacie swój cukier?
Tomasz Olenderek: Spożycie cukru w Europie od wielu lat utrzymuje się na tym samym poziomie. Interesuje nas obecność na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru, a więc głównie na Bliskim Wchodzie, w Afryce i Azji.
- Ile osób pracuje obecnie w terminalu KSC w Gdańsku?
Tomasz Olenderek: Do tej pory zatrudniliśmy w Terminalu Cukrowym kilkudziesięciu nowych pracowników: logistyków magazynierów, wózkowych, w większości z Trójmiasta. Jeśli nastąpi wzrost wolumenu eksportu, co prognozujemy, będziemy zwiększać zatrudnienie, płacić więcej podatków przyczyniając się do rozwoju społeczno-gospodarczego tego regionu.
- 04/08/2020 19:23 - Wystawa "Gdańsk i okolice w malarstwie"
- 04/08/2020 13:35 - Sierpniowa rocznica
- 04/08/2020 13:32 - Porozmawiajmy o „Solidarności” na antenie Radia Gdańsk
- 03/08/2020 11:48 - Odszedł wizjoner biznesu. Piotr Soyka nie żyje
- 02/08/2020 14:07 - Feederowe Mistrzostwa Koła PZW Nr 4 Gdańsk-Portowa
- 30/07/2020 17:56 - Rafał Chwedoruk: Czas tasowania kart
- 30/07/2020 17:42 - Akt oskarżenia po tragicznej śmierci Pawła Adamowicza
- 30/07/2020 10:58 - Zmarł Jurek Janczukowicz
- 30/07/2020 08:30 - Gdańsk dla Ukrainy
- 29/07/2020 16:09 - Portfele pomorskich liderów - baron SLD krezusem