Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych... Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone... Genowefa Grabowska: Jaka suwerenność? » Kto wygrał w samorządach, dlaczego relokacja migrantów niczego nie rozwiąże, jakie CV powinien mieć ... Liberał na etacie w Brukseli - Lewandowski w interesie Ukrainy » Janusz Lewandowski, pierwszy przewodniczący Kongresu Liberalno-Demokratycznego, minister prywatyzacj... Brządkowski wygrał proces i wybory » Trudno było sobie wyobrazić inny finał - Karnowski i Pobłocki muszą zapłacić po 2500 zł na cel społe... Dzień Ziemi w Przedszkolu nr 31 » Ekologia i dbanie o środowisko były głównymi tematami Dnia Ziemi zorganizowanego w Przedszkolu nr 31... Nowi włodarze w Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie, bez zmian Kartuzach i S... » W niedzielę odbyła się II tura wyborów samorządowych. W Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie wybrano nowe w... Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła... Kalkowski milczy o pracy w PORD, Gołuńskiego zaprosi prokurator - prze... » Przedwyborcze napięcie w Szemudzie i Kartuzach. Skazany za niewypłacenie 300 tys. zł wynagrodzeń nau... Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni...
Reklama
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
piątek, 26 kwietnia 2024 16:46
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów
#OrzechowaOsada PSŻ - Energa Wybrzeże LIVE: 45:45
piątek, 26 kwietnia 2024 21:12
#OrzechowaOsada PSŻ - Energa Wybrzeże LIVE: 45:45
W sobotę o godz. 16.30 w Poznaniu rozpocznie się mecz
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
piątek, 26 kwietnia 2024 17:34
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
I LIGA FORTUNA
Liga przyśpiesza. W ciągu tygodnia od 21 do
Lechia rozbita w Rzeszowie
niedziela, 28 kwietnia 2024 09:33
Lechia rozbita w Rzeszowie
Lechii w tym sezonie nie służą wyjazdy do Rzeszowa. Po jesiennej

Galeria Sztuki Gdańskiej

Michał Wójcik - „Na początku jest rysunek”
sobota, 13 kwietnia 2024 18:02
Michał Wójcik - „Na początku jest rysunek”
Tytuł ostatniej wystawy Michała Wójcika nie może zaskakiwać.

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Ciemności kryją ziemię
środa, 17 kwietnia 2024 14:01
Ciemności kryją ziemię
Od pierwszych chwil ciemność, a właściwie półmrok towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Magdalena Heyda-Usarewicz

Ocena użytkowników: / 10
SłabyŚwietny 
sobota, 06 stycznia 2024 18:15

Kiedy pod koniec lat 50. XX w. Magdalena Heyda-Usarewicz, młoda absolwentka gdańskiej PWSSP opuszczała uczelnię nie przypuszczano, że jej droga artystyczna tak dalece odejdzie od preferowanego na Wybrzeżu koloryzmu. Po latach okazało się, że artystka stała się dojrzałą malarką z zupełnie nowym, modernistycznym spojrzeniem na sztukę. Ten nowy kierunek wyznaczało małżeństwo z niezmiernie zdolnym Romanem Usarewiczem, wykładowcą gdańskiej uczelni kierującym pracownią kompozycji i technik plastycznych.


Ostatnio odwiedziłem „Galerię Pionova” w Gdańsku, zarządzaną przez wyrazistą osobowość marszanda Piotra Grosza. Rzadko bywam w tej galerii, ale dotychczasowe moje pobyty w niej zawsze zachwycały, jak nie osobowością artysty to prezentowaną sztuką.
Przypominam sobie jedną z pierwszych wystaw galerii, którą były kolaże Jana Miśka i jedną z ostatnich wystaw nieodżałowanego śp. prof. Marka Modela. Obie wystawy zrobiły na mnie duże wrażenie i pozostawiły po sobie niezatarty ślad. Będę o nich pamiętać zawsze bowiem w gdańskiej sztuce niewiele takich ekspozycji przechodzi do historii.

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz - lata 60. XX w.


Ostatnia wystawa w „Galerii Pionova” Magdaleny Heyda-Usarewicz to pewnego rodzaju podsumowanie ostatniego okresu jej malarstwa. Ta ekspozycja również wyrasta ponad przeciętność, wyraźnie widać artystyczny rozwój abstrakcyjnej myśli artystki. Pani Magda pomimo wielu niedogodności dotykających codzienne życie jeszcze od czasu do czas bierze do ręki pędzel, ale kłopoty ze wzrokiem coraz bardziej dają się we znaki. Oczywiście najświetniejsze lata już zostawiła za sobą, ale zebrana kolekcja jej prac robi wrażenie. Dużą ekspozycję przedstawiła w „Galeria Pionova”. Blisko 50 obrazów zebranych z różnych okresów twórczości przypomina drogę twórczą gdańskiej malarki.

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz

fot. Wojciech Erazm Felcyn


W wielu wcześniejszych tekstach dość dokładnie pisałem o jej dokonaniach, także wiedziałem czego mogę się spodziewać. Dziś śmiało można powiedzieć, że artystkę można zaliczyć do grona wielkich osobowości polskiej sztuki. Obok ciekawego artyzmu lat 70. wyraźnie inspirowanego twórczością męża Romana Usarewicza, wybitnej postaci gdańskiej sztuki lat 50.-70., kolejne lata tworzyły jej indywidualną osobowość.

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz - lata 60. XX w.


Natomiast Usarewicz jeszcze przed przybyciem do Polski w 1958 roku Piotra Potworowskiego z Anglii rozpoczął eksperymenty z nową powojenną twórczością. Jego postawa artysty badacza, prowadziła do odkrywania czystych form plastycznych. Niewątpliwie jego zasługą, a nie jak dotychczas uważało się Piotra Potworowskiego, jest nowe spojrzenie na polską sztukę. Usarewicz wpisał się w moment odrzucenia w Polsce socrealizmu.

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz - lata 70. XX w.


Po śmierci artysty w 1983 roku, żona kontynuowała jego nowoczesną drogę i doskonale widać to w obrazach z lat 70. kiedy jeszcze żył mąż. Lata rodzinnych rozmów skierowały artystkę w rejony zjawisk przestrzennych. Fascynacja męża przestrzenią urbanistyczną i architektoniczną, oraz percepcją wyobraźni człowieka, natchnęły stany emocjonalne poszukiwań artystki. Czy to tylko emocje, wrażenia czy pewnego rodzaju optyka widzenia?

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz - lata 70. XX w.


Roman Usarewicz dużo eksperymentował, na przykład na podstawie obrazów widzianych z szybko jadącego samochodu lub motocykla - był amatorem prędkości. Pojawiającą się grę świateł, utrwaloną w wyobraźni, nazwał „emulsją doznaniową”. Niewątpliwie Magda Heyda-Usarewicz, poszła tą drogą i w sposób świadomy udoskonalała założenia męża nad którymi pracował, a które wówczas wydawały się mocno wydumane. Do dziś pielęgnuje tę spuściznę, którą pozostawił mąż. Potworowski już później w swoich wykładach nazwał to „modernizowaniem koloryzmu”. Estetyczne zadowolenie stało się pewnym odblaskiem rzeczywistości ukazującym potęgę harmonijnego przypadku scalającego poprzez zapamiętany rytm wywołujący wewnętrzne zapamiętanie i zadowolenie. To obrazy początku lat 2000. Wyrazista architektura wywołująca pewnego rodzaju nowe wizje, takie same które Roman Usarewicz przeżywał podczas swoich szybkościowych eksperymentów.

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz - lata 2000


Artystka, jako młoda, otwarta na nowe wyzwania, momentalnie zrozumiała rolę malarstwa w nowoczesnym społeczeństwie. Jej znakomite, kolorystyczne pejzaże w jednej chwili stały się niedzisiejsze, nie pozbawione piękna wyprzedzały epokę. Podparty na nowych założeniach pomysł, dopracowywany przez żonę, ze swoimi autorskimi elementami miał mocne podstawy, solidnej szkoły malarskiej zdobytej w pracowni prof. Stanisława Teisseyre’a i jego asystentki Teresy Pągowskiej oraz rysunku w pracowni Zygmunta Karolaka i jego młodych asystentów Władysława Jackiewicza i Bohdana Borowskiego. Magda Heyda-Usarewicz przechodziła wówczas przeobrażenie malarskie oparte na dobrze rozumianej przestrzeni, kontraście form i barwie. Rozmowy z mężem na temat nowej koncepcji malarskiej ukształtowały dzisiejsze rozumienie twórczości, a zagadnienia sylwetkowego widzenia, perspektywy, rzutowania i rytmu form zapamiętanych z rzeczywistości, stworzyły wrażeniowy inteligentny obraz dzisiejszej sztuki.

alt

Magdalena Heyda-Usarewicz - lata 2000


Jej architektoniczne pejzaże nadal przyciągają wzrok i robią spore wrażenie, a wystawa w „Galeria Pionova” zapewne przejdzie do historii gdańskich ekspozycji początku lat 20. wieku XXI.

Stanisław Seyfried


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież