Szanowni Państwo
Wojciech KSIĄŻEK
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w okresie 1997 – 2001
Edmund WITTBRODT
Minister Edukacji Narodowej w okresie 2000 – 2001
Adam GIERSZ
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu w okresie 2001 – 2004
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu w okresie 2008 – 2009
Minister Sportu w okresie 2009 – 2011
Katarzyna HALL
Minister Edukacji Narodowej w okresie 2007 – 2011
Władze Miasta Gdańska podjęły decyzję o znacznej reorganizacji sieci placówek oświatowych.Z mocy prawa samorząd terytorialny ma obowiązek dokonywania oceny realizacji zadań oświatowych corocznie w październiku. Jest zasadnym, aby wszelkie zmiany wynikały z rzetelnej analizy aktualnego stanu i oceny skutków ewentualnych zmian.Tymczasem przedstawiona Radzie Miasta zeszłoroczna ocena wniosków o konieczności zmian nie zawierała. Oznacza to, że obecne propozycje w tym zakresie są jedynie wynikiem „głębokiego przemyślenia urzędników oświatowych” w Urzędzie Miasta. Wydaje się, że u podłoża propozycji występują trzy przesłanki:
1) Negatywny stosunek do regulacji zawodowych nauczycieli zawartych w Ustawie – Karta Nauczyciela.
2) Dążenie do obniżenia kosztów realizowanych zadań oświatowych.
3) Poczucie misji reformatorskiej władz miasta.
W stosunku do Karty Nauczyciela używa się argumentu, że jest ona przeżytkiem PRL-owskim i zawiera nadmierne przywileje dla nauczycieli. Tymczasem Ustawa Karta Nauczyciela była wielokrotnie nowelizowana i jej „właścicielem” jest ten rząd, który dokonał w niej ostatnich zmian (rok 2011) zachowując lub nie jej zapisy, czyli akceptując te, które nie zostały zmienione. Ostateczną wykładnię prawną roli Ustawy Karta Nauczyciela przedstawił Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 9 czerwca 2010 roku:
„Jednym z najważniejszych zadań gminy są sprawy edukacji publicznej, których realizacja stanowi zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Warunków zatrudniania i wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w publicznych szkołach i innych placówkach oświatowych nie można traktować wyłącznie jako przywilejów. Są to bowiem instrumenty prawne służące zapewnieniu bezpłatnej oświaty o odpowiedniej jakości i na możliwie równym poziomie.”
Kwestionowanie zatem zasadności stosowania Karty Nauczyciela jest deklaracją nieposzanowania prawa i powinno być karalne z urzędu. Ponadto należy dodać, że ustaw regulujących status zawodowy pracowników jest około dwudziestu, w tym również pracowników samorządowych. Różnica miedzy tymi ostatnimi, a nauczycielami polega na tym, że dla nauczycieli ustawa określa płacę minimum, a pracownikom na stanowiskach kierowniczych określa wynagrodzenie maksymalne, które to ograniczenie w znacznej części samorządów jest „zręcznie obchodzone”.
Zasady finansowania zadań oświatowych przedstawiłem obszernie w notatce dotyczącej tego problemu, którą przekazuję w załączeniu.
Zdaję też sobie sprawę, że tylko osoby z poczuciem misji dokonują rewolucji, na ogół nie licząc się z kosztami. Jednak w przypadku oświaty szacowanie kosztów jest niezbędne, bo dotyczy to sfery szczególnie wrażliwej społecznie, w której podmiotem działania jest dziecko i jego rodzice. Ponadto jest to sfera działania publicznego o trudno mierzalnych efektach, w której emocje społeczne są równie ważne jak kalkulacja ekonomiczna.
W przypadku zmian proponowanych przez gdańskich urzędników dochodzi również problem zaniedbań dotyczących konsultacji z partnerami społecznymi, co oznacza że deklaracje o ważności dialogu społecznego są dla rządzących miastem jedynie pustym sloganem.
Zwracam się zatem do Państwa, którzy tworzyliście prawo oświatowe, znacie jego literę i ducha, aby zaopiniować proponowane przez urząd miasta zmiany, ocenić ich skutki społeczne a także poważnie potraktować obawy obywateli, bo to ci ostatni są na mocy Konstytucji RP suwerenem państwa, w tym również samorządu terytorialnego.
Zwracam się jednocześnie z propozycją, by zechcieli Państwo zadeklarować władzom miasta gotowość do konsultacji wszelkich planów i zamiarów z zakresu edukacji, w której Państwa wiedza i doświadczenie są znaczące, a lekceważenie tego przez gdańskich urzędników może być potraktowane jako przejaw arogancji władzy.
Z poważaniem
Franciszek Potulski
Przewodniczący Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w okresie 2001 – 2003
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu w okresie 2003 - 2004
- 06/02/2015 06:40 - Gdańska oświata bez księgowego? Subwencja szkolna większa o 18 mln zł - podpowiada b.minister
- 05/02/2015 20:51 - Stocznia bez przyszłości
- 05/02/2015 19:43 - Prezydent pije szampana i łupi przedsiębiorców
- 04/02/2015 14:57 - SLD o Pałacu Młodzieży i służbie zdrowia
- 03/02/2015 18:22 - Andrzej Jaworski: W Radzie Europy o naciskach na dziennikarzy i propagandzie
- 01/02/2015 19:34 - XVIII Bal Gdyńskiej Lewicy
- 31/01/2015 16:01 - Bronili Pałacu na Długiej
- 31/01/2015 14:47 - Dyskusja o rozwoju i przyszłości Oruni
- 29/01/2015 21:44 - Stanowisko ws. planów likwidacji/przekształceń szkół w Gdańsku
- 29/01/2015 19:37 - Walka o Pałac Młodzieży trwa